Medical taping

Medical taping bij Fysiotherapie Benno Plus in Voorburg

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen. De spieren zijn hier voor een heel groot deel verantwoordelijk voor, samen met ons bindweefsel en bottenstelsel maakt dit het lichaam een stevig en zeer dynamisch geheel. Maar als er iets mis gaat met de spieren, zoals een kneuzing bij een val, stress op het werk wat verhoogde spanning veroorzaakt, of een slechte zithouding achter de pc bijvoorbeeld.

Dan raken spieren gespannen en verkorten zij. Hierdoor wordt je minder beweeglijk en kan er pijn ontstaan in de spier zelf of in het gebied rondom de spier.

Medical taping zorgt voor ondersteuning bij beweging

De pijnlijke of beperkte spieren worden door medical taping ondersteund om ervoor te zorgen dat deze weer vrij kunnen bewegen. Uiteraard wordt deze techniek vaak gebruikt naast een fysio behandeling.

De tape geeft de spieren een zachte stimulans in de juiste richting (hierdoor komt er ontspanning) en helpt jouw eigen lichaam sneller te herstellen.

Doel van medical taping

Het doel van medical taping is de spieren helpen herstellen van een blessure of verhoogde spanning.

De tape is elastisch en in tegenstelling tot de alom bekende witte sporttape niet beperkend voor een gewricht. De tape helpt je spieren en gewrichten om hun werk goed te kunnen uitvoeren.

Je houdt dus alle vrijheid om te bewegen en wordt niet geremd door de tape. Alle trainingen die je gewend bent te doen, van yoga tot krachtsport kan je blijven uitvoeren! Nagenoeg alle spieren van het lichaam kunnen geholpen worden via medical taping, dus loop niet te lang rond met pijnlijke spieren en maak gerust een afspraak!

De tape

De tape is van textiel, geweven als de huid en anti allergisch en latex-vrij. Het is zeer goed rekbaar, dus bewegen is geen probleem. De tape is watervast waardoor je er gewoon mee kunt douchen. De tape tilt je huid een beetje op en zet lichte rek op het onderhuids bindweefsel en de spieren. Dat helpt de doorbloeding, wat weer goed is om afvalstoffen af te voeren. Als de voedingstoestand en de spanning van de spieren weer is hersteld kan je weer normaal en pijnvrij bewegen.